Objevený ráj I:
Malou vesnici Želina, součást obce Rokle na břehu Ohře s původním románským kostelem sv. Vavřince z poloviny 14. století, můžeme vnímat jako environmentální oázu s bohatou historickou pamětí a díky spolupráci umělecké rodiny Lörinczů a architekta Josefa Čančíka i za místo dialogu místní krajinné materie se současnou efemérní architekturou.
Slaměný ateliér, Josef Čančík
Nízkonákladová dřevostavba malířského ateliéru byla původně součástí areálu jihočeského statku, dnes komplexu želinské stodoly. Experimentální dřevěná konstrukce „zvedaných rámů“, izolovaná slaměnými balíky. Pavilon ateliéru kompozičně navazuje na štít stodoly a na patkách se „vznáší“ nad loukou.
Dětský pokoj, Pavlína Jana Lörinczová
Instalace Dětský pokoj pracuje s obrazy z cyklu Omalovánky. Ikonografickým rámcem jsou náměty z pohádky O makové panence, který je obecně srozumitelný generaci 80. a 90. let, ke které patřím. Inspiruji se živelností, s jakou se malé dítě vrhá do experimentu s čárou a barvou, aniž by respektovalo vytyčené hranice. Zároveň jde o touhu a pokus setkat se s dítětem skrze malbu.
Proud milosti, Miroslav Lörincz, Josef Čančík (od 14. 9. 2025)
Po staletí člověk v krajině umísťoval kříže. Ať byla motivace jakákoli, kříž byl vždy bodem duchovní energie. V nedávné minulosti krajina okolo Kadaně utrpěla mnohá zranění, ze kterých se vzpamatovává. Energie z ní byla doslova těžena, transformována a odesílána pryč. Krajinu opanovaly figury měřítek gigantických příšer tyčících se nad ní. Drobné kříže symbolizující lidské měřítko, lidskou figuru dvojvýznamu trpícího i žehnajícího, byly poničeny, ukradeny. Mirek Lörincz usiluje o obnovu některých z nich. Různým způsobem. Pískovcového soklu mezi Roklí a Úhošťany, který o svůj kříž přišel, se nedávno ujal s cílem vrátit jej na své místo v krajině. Ponese kříž nový, jenž bude mementem stavu okolní krajiny. Kříž ve tvaru příhradové konstrukce stožáru vysokého napětí. Změna měřítka a zlatavá barva, ironický komentář. Přesto obyčejný kovový kříž. Tak jako někdejší konfekční katalogové kříže z litiny.
Vyhlídkové molo na Kadaň, Miroslav Lörincz
Vyhlídka na Kadaň se nachází na ohradní zdi hřbitova kostela sv. Vavřince v Želině. Lehká konstrukce z dřevěných latí je dočasně umístěna na západním okraji volně přístupného areálu. Dotýká se hranice, kde se lámou světy. Je přemostěním mezi trvalým odpočinkem a místem, odkud se rozprostírá nejkrásnější výhled na město.
Světlo a prostor
Kostel sv. Vavřince v Želině, Želina 1. 6. – 30. 9. otevírací doba / 12.00–16.00
Výstava příkladů současné evropské drobné sakrální architektury.